Úvod
CIEĽ
a)
prispievať k vyhľadávaniu talentovaných žiakov
stredných škôl
b)
podporovať odborný rast žiakov vo vybranom odbore
c)
rozvíjať tvorivé odborno-technické a odborno-praktické
schopnosti žiakov
d)
viesť žiakov k aktívnemu riešeniu problémov
a problémových úloh
e)
prispievať k schopnosti žiakov reálneho
sebaposudzovania a priameho porovnávania prezentáciou vlastnej práce
a hodnotení
prác iných žiakov
f)
prezentovať obhajobou kolektívnu prácu
g)
prehlbovať a rozširovať u žiakov všetkých
typov stredných škôl ich odborné vedomosti,
ich individuálne schopnosti a zručnosti
h)
podporovať študijnú aktivitu žiakov
i)
viesť žiakov k schopnosti aplikovať získané
vedomosti v praxi
j)
všestranne rozvíjať a podporovať odborné záujmy
žiakov
k)
prispievať k zmysluplnému a účelnému
využívaniu voľného času žiakov
l)
vytvárať podmienky pre prezentáciu úspešných prác
v jednotlivých odboroch v zahraničí
PODMIENKY ÚČASTI
Účasť žiakov v súťaži Stredoškolskej odbornej činnosti je
dobrovoľná.
Súťažnej prehliadky sa môžu zúčastniť žiaci denného štúdia
strednej školy (nie pomaturitného) v ktoromkoľvek z odborov, na základe
vlastného záujmu s individuálnou alebo kolektívnou prácou, ktorá sa
zaoberá riešením prírodovedných, technických, spoločenských a iných
problémov.
Na školskú súťažnú prehliadku sa
jednotlivec alebo kolektív môže prihlásiť:
a)
s riešením problému alebo úlohy, ktoré spracuje písomne v úradnom
jazyku,
b)
s návrhom technického zariadenia, resp. časťou funkčného
modelu alebo zariadenia a pod., ktoré vyhotoví aj písomnou časťou práce,
c)
s návrhom učebnej pomôcky s didaktickým využitím, ktorý
vyhotoví aj písomnou časťou. Návrh učebnej pomôcky by mal byť časťou
príloh.
Účasť na súťažnej prehliadke je podmienená skorým odovzdaním
riadne vyplnenej prihlášky, odovzdaním písomnej práce, resp. návrhu
zariadenia.
Práce postupujú priamo zo školského kola súťažnej prehliadky do
krajského kola súťažnej prehliadky. Len v prípade, ak sa v príslušnej
oblasti uskutoční regionálne súťažné kolo, musia sa práce zo školského
súťažného kola z tejto oblasti zúčastniť regionálneho súťažného
kola.
Najlepšie práce z nižšieho kola
súťažnej prehliadky postupujú do vyššieho kola súťažnej prehliadky na základe
rozhodnutia odbornej hodnotiacej komisie podľa postupového kľúča.
Postupový kľúč určuje Ústredná
komisia Stredoškolskej odbornej činnosti. Prácu nie je možné zaradiť do iného
odboru, ako uviedol jej riešiteľ v prihláške.
Za správnosť zaradenia práce do príslušného
odboru je zodpovedný riešiteľ.
Prácu v jednotlivých súťažných
prehliadkach obhajuje len jeden riešiteľ, a to aj v prípade kolektívnej
práce (poverený riešiteľským kolektívom).
NÁLEŽITOSTI
A PODMIENKY ODOVZDÁVANEJ PRÁCE
Neoddeliteľnou súčasťou odovzdávanej
práce je:
a)
prihláška
s anotáciou práce (t.j. stručný obsah a popis
riešenia, ktorý musí byť spracovaný tak, aby bol použiteľný k publikovaniu,
rozsah anotácie je vymedzený rubrikou ne prihláške). V prihláške musí
byť čitateľne uvedené celé meno a priezvisko autora resp. autorov, dátum
narodenia, číslo občianskeho preukazu, adresa školy a bydliska, jazykové
znalosti, číslo odboru, prípadne telefónny kontakt. Vzor prihlášky si môžete
pozrieť tu.
b)
odborný
posudok obsahuje zhodnotenie odbornej úrovne práce. V odbornom
posudku musí byť jednoznačne uvedené, či práca obsahuje samostatné myšlienky,
alebo či sa jedná o zhrnutie známych a už publikovaných skutočností.
Odborný posudok musí byť priložený za titulnou stranou. Rovnako musí byť
vyhodnotený stupeň samostatnosti autora pri spracovaní práce. Každý odborný
posudok musí mať čitateľný podpis i s uvedením funkcie a odborného
pracoviska posudzovateľov.
c)
abstrakt
obsahuje hlavné výsledky a závery práce, nemá opakovať to, čo je
vyjadrené nadpisom, nemá obsahovať teóriu, úvahy a citácie. Musí sa
v ňom vyzdvihnúť dôležitosť a význam získaných informácií,
ich využitie v praxi. Abstrakt je zrkadlom práce, slúži na zostavovanie
zborníkov a anotácií. Preto mu treba venovať náležitú pozornosť a vyzdvihnúť
v ňom vlastný autorský podiel. Informácie má abstrakt podávať vecne
a zrozumiteľne. V žiadnom prípade nesmie byť dlhší ako jedna
strana, ale doporučený rozsah je 20 – 25 riadkov.
d)
práca sa predkladá v troch vyhotoveniach v úradnom jazyku
nesmie byť na voľných listoch. Materiály, resp. prílohy, ktoré sa nedajú
predložiť v troch vyhotoveniach, musia byť priložené k originálu
práce (vrátane spracovaného programu) a originál musí byť zreteľne
označený ako výtlačok č.1.
ŠTRUKTÚRA
PRÁCE
Obal
Hlavné
kapitoly
Názov –
titulná strana
Obsah
Úvod
Metodika
Teoretické východiská
Vlastná práca
– výsledky
Diskusia
Záver
Resumé
Zoznam použitej
literatúry
Poďakovanie
Prílohy
TITULNÁ
STRANA
Na titulnej strane práce Stredoškolskej odbornej činnosti musia byť
uvedené tieto údaje:
- súťažný odbor
- názov práce
-
text: Stredoškolská odborná činnosť
-
meno autora alebo každého člena autorského
kolektívu v abecednom poradí
-
ročník štúdia, názov a adresa školy
(stačí mesto), z ktorej autor pochádza
-
meno konzultanta (uvádza sa s titulmi)
-
miesto a rok napísania práce (uvádza sa
jedno mesto a jeden rok, kedy bola práca dokončená, napríklad
Bratislava 2004)
Názov prezentuje prácu a preto by mal vystihovať jej zameranie
alebo problém, na ktorý sa zameriava. Názov musí súvisieť a zodpovedať
obsahu práce a musí byť terminologicky správny. Zo skúseností môžeme
poradiť, že nie vždy je prvý návrh pre názov práce ten najlepší.
Vzor obalu si môžete pozrieť
tu.
ČESTNÉ
VYHLÁSENIE
Čestné vyhlásenie je samostatný list, na ktorom sa uvádza vyhlásenie
autorov o tom, že prácu vypracovali samostatne. Spravidla ide o formuláciu:
„Prehlasujem(e), že prácu na tému „Názov práce“ sme vypracovali
samostatne a s použitím uvedenej literatúry.“ Autori musia čestné
prehlásenie vlastnoručne podpísať.
OBSAH
Obsah sa uvádza na začiatku práce. Sú v ňom prehľadne uvedené
názvy kapitol, ktoré práca obsahuje spolu s číslom, ako je číslo
strany. Kapitoly číslovať veľkými arabskými číslicami /vzor: 1. Názov
kapitoly/. Podkapitoly značiť /vzor 1.1. Názov podkapitoly/.
Prvou číslovanou stranou práce býva väčšinou
obsah /strana číslo 1/, poslednou zoznam použitej literatúry. Ak je potrebné
prílohy majú vlastné číslovanie.
ÚVOD
Obsahuje stručný úvod do problematiky – dôvod, prečo sa autor
rozhodol vypracovať Stredoškolskú odbornú činnosť na danú tému.
Stanovuje cieľ práce a čomu má práca slúžiť. Má sa v ňom
presne vymedziť problém, ktorým sa práca zaoberá. V úvode nie je
potrebné rozvíjať teoretické informácie, má byť stručný a výstižný
a má prezentovať nasledujúci obsah práce. Doporučený rozsah je jedna
až jeden a pol strany.
METODIKA
V metodike autor definuje postup a metódy spracovania. Stručne
sa opíšu pracovné postupy, prístrojová technika (značka, výrobca,
parametre prístroja) a podmienky, v ktorých sa informácie získavali.
Je to dôležité najmä pri používaní experimentálnych techník. Prehľadne,
ale podrobne sa v nej uvádza súbor vzoriek, miesto a spôsob ich
odberu. Metodika musí byť písaná tak, aby si čitateľ vedel urobiť verný
obraz o spôsobe autorovej práce a predstavu o tom, nakoľko môže
porovnávať jeho výsledky s výsledkami iných autorov. Pri úplne
prebranej metodike sa musí uvádzať autor, ktorý ju pred vami už použil.
Podľa informácií v metodike by sa mali dať uskutočnené merania a pokusy
presne zopakovať.
TEORETICKÉ
VÝCHODISKÁ
(Kapitola môže mať aj iný názov, napríklad všeobecná
charakteristika, teoretická analýza problematiky a pod.) Teoretická časť
čitateľa stručne informuje o poznatkoch, ktoré boli v danej
oblasti už publikované. V tejto časti sa používa množstvo citácií a prebraných
informácií od rôznych autorov, preto by sa malo pri každej z nich uvádzať,
odkiaľ pochádza (pozri kapitoly: Zoznam použitej literatúry a Ako
citovať literatúru). V teoretickej časti by sa mali uvádzať len informácie,
ktoré s riešenou problematikou priamo súvisia. Doporučený rozsah
teoretickej časti pre práce Stredoškolskej odbornej činnosti je do 5 strán.
VLASTNÁ
PRÁCA – VÝSLEDKY
Ťažisko vlastnej práce tvoria výsledky. V tejto časti sa nachádzajú
len vlastné výsledky, zistenia a pozorovania. Výsledky meraní a stanovení
je vhodné spracovať do tabuliek a grafov (pozri časť tabuľky a grafy).
Pozorovania je vhodné doplniť nákresmi, mapami a fotografiami.
Rozsiahlejšie tabuľky a grafy sa obyčajne umiestňujú do príloh, pričom
v texte sa musia nachádzať odkazy na ne. Údaje uvedené v tabuľke
alebo grafe sa nemusia nachádzať aj v texte.
Výsledky sa majú podávať stručne
zrozumiteľne a prehľadne. Na tie najdôležitejšie musí byť čitateľ
textom upozornený. Inak sa údaje nekomentujú. V tejto časti by sa
nemali vyskytovať úvahy a porovnania s inými autormi.
DISKUSIA
(Kapitola môže mať aj iný názov, napríklad vystihujúcu podstatu
alebo riešenie problému).
V diskusii sa interpretujú výsledky
hlavne tie, ktoré majú veľký význam vo vzťahu k riešenému problému.
Diskusia musí priniesť odpovede na otázky a ciele vytýčené v úvode.
V tejto časti autor vyjadruje svoje názory a postrehy k skúmanej
problematike. Výsledky porovnáva s literatúrou a vyslovuje z nich
vlastné závery – dedukcie. Medzi ne patrí aj konkrétne vlastné riešenie
alebo vlastný návrh na vyriešenie problému, ktorý práca sleduje. Tieto časti
treba osobitne vyzdvihnúť, napísať, ako by sa dali vaše vlastné návrhy či
poznatky uplatniť v praxi.
ZÁVER
Záver stručne zhodnocuje dosiahnuté výsledky a splnenie vytýčených
cieľov, zdôrazňuje nové odlišné fakty, ich objektivitu, význam a možnosti
využitia v praxi. Nemá obsahovať rozbory a štúdie, ktoré patria
do diskusie. Záver prezentuje autorov názor na daný problém a jeho riešenie.
Musí vyzdvihovať prínos jeho návrhov a poukázať na spôsob ich realizácie.
Záver by mal načrtnúť ďalšiu perspektívu práce v danej problematike
so získanými poznatkami. Doporučený rozsah je jedna až jeden a pol
strany.
ZOZNAM
POUŽITEJ LITERATÚRY
Ide o zoznam použitej, nie naštudovanej literatúry. Pomocou neho
sa má záujemca dostať k pôvodným prameňom, ktoré boli citované v práci
a nie presvedčiť o autorovom teoretickom rozhľade. V zozname
použitej literatúry sa teda uvádza iba literatúra citovaná v texte.
Zoznam musí byť v abecednom poradí. Pre doplnenie pozri kapitolu „Ako
citovať literatúru“.
POĎAKOVANIE
Môže byť súčasťou práce (v úvode alebo na samostatnom liste), je
to na rozhodnutí autora. V súčasnosti sa stále viac preferuje
umiestnenie poďakovania pod zoznam použitej literatúry. Má byť stručným
poďakovaním tým, ktorí pomohli autorovi s vypracovaním práce. Ide
hlavne o odbornú konzultačnú pomoc a pomoc pri zhromažďovaní a vyhodnocovaní
údajov.
PRÍLOHY
Pri písaní práce sa všetky netextové časti (tabuľky, grafy,
mapy, fotografie, ...) umiestňujú do príloh a sú uvedené na zozname príloh.
Tie sú podľa potreby rozčlenené na jednotlivé časti (poradie nie je fixné,
väčšinou sa však tabuľky a grafy umiestňujú do prednej časti a fotodokumentácia
na koniec príloh).
Funkčné
modely a technické zariadenia
Nákresy
(Ilustrácie)
Tabuľky
Grafy
Mapy
Fotodokumentácia
a iný dokumentačný materiál
Ostatné
teoretické kapitoly a všeobecné informácie
Funkčné modely a technické
zariadenia
V technických odboroch býva často najpodstatnejšou časťou práce
model, funkčný celok alebo technické zariadenie, trojrozmerná alebo
dvojrozmerná učebná pomôcka a pod. Funkcia, činnosť a remeselnosť
prevedenia sú kvalitatívne znaky práce. Každé takéto zariadenie musí spĺňať
podmienky na bezpečnú činnosť podľa STN.
Nákresy (Ilustrácie)
Nákresy sa označujú v texte skratkou Obr.X (obrázok), Fig.X (figgure).
Systém však musí byť jednotný a tak sa skratky v jednej práci
nesmú kombinovať. Každý nákres musí mať samostatný nadpis a ak je
potrebné aj legendu a grafickú mierku. V prípade, že nejde o vlastnú
ilustráciu, musí byť uvedený autor alebo zdroj, z ktorého je prebraná.
Pri popisoch, ktoré sa nachádzajú priamo v obrázku, nesmie byť použité
písmo menšie ako 1,6 mm alebo 6 bodov (aby aj pri kopírovaní bolo čitateľné).
Ilustrácie majú byť prehľadné a zrozumiteľné, ale ak je to možné,
vyhýbať sa rôznym farbám, pretože tie sa kopírovaním práce stratia
(doporučujú sa rôzne druhy výplní, šrafovanie). Pokiaľ sa ilustrácia
nachádza v texte (alebo väčšinou aj v príkladoch), nadpis a popis
sa píše pod ňou.
Tabuľky
Do tabuľky sa zoraďujú údaje vtedy, ak ich nie je možné prehľadne
uviesť v texte. Označujú sa skratkou Tab.X (tabuľka, table). Každá
tabuľka musí mať hore umiestnený nadpis, prípadne stručný sprievodný
text. Ak je potrebná legenda, umiestňuje sa pod tabuľku. Pri uvádzaní analýz
sa uvádza tiež pracovisko, kde bola analýza robená, prípadne analytik a použitá
metóda (tieto údaje by mali byť uvedené aj v metodike). Údaje uvedené
v tabuľkách sa nemusia opakovať v texte a grafoch. Keď ide o väčšiu
tabuľku, svojim vnútorným usporiadaním by mala zodpovedať šírke strany.
Grafy a diagramy
Grafy a diagramy sú obdobou tabuľkového zápisu, avšak na ich znázorneniach
sa mnohé javy a zistenia dajú veľmi prehľadne demonštrovať. Pre čitateľa
sú veľmi zaujímavé (pozri kapitolu „Ako zaujať formou práce“) a očakáva,
že sa z nich dozvie dôležité informácie. Tak treba aj grafy koncipovať.
Majú byť pekné, ale zároveň jednoduché, prehľadné a presné. Ak je
to možné, uprednostňujú sa čierno-biele dvojrozmerné grafy. Údaje uvedené
v presnom grafe sa už nemusia uvádzať do tabuliek.
V texte sa grafy označujú slovom
Graf X. Každý graf má mať nadpis a prípadný sprievodný text. Písmo
použité na popisy v grafe nesmie byť menšie ako 1,6 mm alebo 6 bodov.
Časti tabuľky a grafy je možné v prípade potreby zlúčiť.
Mapy
Pri mapových prílohách je vhodné voliť jednotné vysvetlivky. Každá
mapa musí obsahovať názov, grafickú mierku (môže byť doplnená aj číselnou),
hlavné orientačné body (kóta, sídlo, tok) a označenie severu. Dôležitá
je autorizácia mapy. Doporučuje sa zjednodušený mapový výstup skúmanej
oblasti.
Skôr ako kopírovanie farebných
kartografických materiálov sa doporučuje vyhotoviť zjednodušený nákres
danej oblasti prekreslením z mapového podkladu.
Fotodokumentácia a iný
dokumentačný materiál
Pri fotodokumentácii musí mať každá fotografia vlastné označenie,
nadpis, prípadne sprievodný text a meno autora snímku. Často sa odporúča
napísať aj dátum vyhotovenia. Fotografie musia byť ostré, kontrastné,
kontrastné a vyhotovené na lesklom papieri. Oveľa výhodnejšie ako
vlepovať fotografie je umiestniť ich do príloh pomocou priesvitných fotorožkov.
Jednotlivé listy by sa nemali fotografiami preplňovať, odporúčané sú 2
fotka 9×13 na 1 stranu.
Práca môže byť doplnená ďalším
dokumentačným materiálom ako napríklad zbierka prírodných materiálov,
korenín, skamenelín, biomateriálu, ale aj technické výkresy a katalógy.
Ostatné teoretické kapitoly a všeobecné
informácie
Vysvetľujúca základná teória, systematika a zložité rozčlenenia
prebrané z literatúry môžu byť pre informáciu čitateľa umiestnené
do príloh. V teoretickej časti a metodike by zaberali zbytočné miesto.
V týchto kapitolách sa môže nachádzať odkaz na ne. V tejto časti
je ďalej potrebné uvádzať (pokiaľ si to práca vyžaduje) technické
parametre. To znamená, zoznam nameraných hodnôt daných veličín na konkrétnom
vyhotovenom výrobku alebo zariadení a zoznam použitých súčiastok, konštrukčných
dielov, položiek to znamená, uviesť všetky komponenty, z ktorých
pozostáva technické zaraiadenie, presné podrobné špecifikovanie súčiastok,
materiálov, konštrukčných prvkov, blokov...
ROZSAH
PRÁCE
Rozsah práce Stredoškolskej odbornej činnosti sa
doporučuje 10 až 20 strán.
Práce tohto druhu v zahraničí bývajú
často limitované na 20 strán textu, vrátane zoznamu použitej literatúry.
Ide však iba o text, všetky tabuľky, grafy, mapy, nákresy, obrázky a fotografie
sa umiestňujú do jednotlivých častí príloh, ktoré limitované nie sú
(pozri kapitolu Prílohy).
AKO
CITOVAŤ LITERATÚRU
Bibliografická citácia je súhrn údajov o citovanej publikácii
alebo jej časti, ktorý umožňuje jej identifikáciu. Podľa druhu citovaných
publikácií, alebo ich častí sa najčastejšie rozoznávajú tieto citácie:
a)
citácia monografie (jednozväzkové dielo)
b)
citácia viaczväzkového diela ako celku
c)
citácia state (príspevku, článku) v zborníku
d)
citácia článku v časopise
e)
citácia výskumnej, vývojovej práce a pod.
f)
citácia dizertačnej, rigoróznej, diplomovej práce
Podľa rozsahu v citácii sa rozoznávajú
tieto druhy:
a)
skrátená citácia obsahuje minimálne údaje nevyhnutné na identifikáciu
publikácie, alebo jej častí
b)
základná citácia obsahuje údaje potrebné na identifikáciu publikácie,
alebo jej časti
a na poskytnutie základnej predstavy o jej rozsahu
c)
rozšírená citácia obsahuje všetky údaje základnej citácie a naviac
doplnkové údaje,
ktoré slúžia na rozšírenie informácie o citovanej publikácii, alebo
jej časti
Zvolený druh citácie je potrebné v tej
istej publikácii dôsledne dodržiavať.
ZÁSADY
UVÁDZANIA JEDNOTLIVÝCH ÚDAJOV
Meno autora
Priezvisko, krstné meno či mená (možno uviesť iba iniciály), uvádzať
podľa možnosti v pôvodnom tvare. Ak sa uvádza v origináli inak
ako latinkou, používa sa transliterácia podľa platných predpisov. Tituly a hodnosti
autorov sa neuvádzajú. Ak prácu napísali dvaja až traja autori, v citácii
sa uvádzajú všetci v poradí priezvisko a krstné meno ako u prvého
autora a medzi mená jednotlivých autorov sa dáva čiarka, prípadne pomlčka.
Ak je viac autorov ako traja, je možné podľa potreby uviesť mená všetkých,
alebo iba meno prvého autora a za ním uviesť „a kol.“, alebo „ai“,
alebo „et al“.
Názov
Uvádza sa v jazyku citovanej publikácie (podľa potreby sa
transliteruje do latinky). Ak sa originálny názov dopĺňa prekladom, uvádza
sa tento v hranatej zátvorke (pri písaní na stroji použiť lomítko).
Pri anonymných publikáciách uvádzaných názvom Zborník, Práca a pod.,
sa za tento názov publikácie uvádza v zátvorke i názov vydávajúcej
inštitúcie, ak nie je uvedená ako vydavateľ.
Poradie a miesto vydania. Názov
vydavateľstva.
Píšu sa vždy v jazyku a pravopise (podľa potreby sa
transliterujú). Poradie vydania sa píše arabskými číslicami.
Rok vydania
Píše sa vždy arabskou číslicou. Ak sa v diele neuvádza, v hranatej
zátvorke sa uvedie približný odhad vročenia alebo skratka B.r. Pri viaczväzkových
dielach sa zaznačí vročenie prvého a posledného zväzku.
Ročník a číslo periodika
Píše sa vždy arabskou číslicou a podčiarkne sa plnou čiarou.
Číslo periodika sa rovnako píše arabskou číslicou. Ak ide o dvojčíslo,
medzi obe čísla sa píše lomítko.
Údaje o rozsahu
Počet strán – posledná očíslovaná strana a písmeno s.
Stránky – písmeno s. a uviesť všetky
stránky, na ktorých sa text nachádza.
Príklady
a)
Citácia monografie
Skrátená
citácia:
SPUSTOVÁ, V.
– DZÚRIK, R.: Renálna insuficiencia, 1.vyd.Martin 1992
Základná
citácia:
SPUSTOVÁ, V.
– DZÚRIK, R.: Renálna insuficiencia, Patogenéza, prevencia a terapia
metabolických porúch. 1. vyd. Martin, Osveta 1992
b)
Citácia viaczväzkového diela
Skrátená
citácia:
VADEMECUM
zahraničných přípravku registrovaných v ČSFR. 1.vyd.Praha 1990. 2.
zv.
Základná
citácia:
VADEMECUM
zahraničných přípravku registrovaných v ČSFR. I.sv. A-N, II.sv. O-Z.
1.vyd. Praha, Medika 1990. 2. zv.
c)
Citácie state (príspevku, článku) v zborníku
Skrátená
citácia: (údaje: priezvisko s iniciálkou
krstného mena autora, resp. mien autorov s pomlčkami medzi menami,
dvojbodka, názov state, bodka, názov zborníka za slovom In:, bodka, ročník
(zväzok), bodka, miesto vydania, rok vydania, čiarka, prvá strana state za písmenom
s., bodka)
Řezníček,
J.: Hypertencia pri chorobách obličiek. In: Klinická urológia. 1.vyd.Martin
1990, s.485
Základná
citácia:
(údaje: priezvisko, čiarka, iniciálka
krstného mena, bodka, dvojbodka, názov state, bodka, názov zborníka za
slovom In:, bodka, ročník (zväzok), bodka, meno redaktora jednorázovo vydaného
zborníka, bodka, miesto vydania, čiarka, nakladateľ, rok vydania, čiarka,
rozsah strán za písmenom s., medzi číslicami pomlčka, bodka)
Řezníček,
J.: Hypertencia pri chorobách obličiek. In: Klinická urológia. V.Zvara –
J.Kučera – M.Horňák a kol. 1.vyd.Martin, osveta 1990, s.485-488
d)
Citácia článku v časopise
Skrátená
citácia: (údaje: priezvisko, čiarka, iniciálka
krstného mena, bodka, čiarka, ročník (zväzok), čiarka, rok vydania, čiarka,
číslo, iba ak nie je ročník stránkovaný priebežne, čiarka, prvá strana
článku za písmenom s.)
LEHNER, M.:
Verbruhungen and Verbrennungen im Kindersalter, Dtsch. Krakenpflg. Ztsch., 45,
1992, s.772
Základná
citácia:
(údaje: priezvisko, čiarka, iniciálky
krstného mena, bodka, dvojbodka, názov článku, bodka, názov časopisu, čiarka,
ročník (zväzok), čiarka, rok vydania, čiarka, číslo, čiarka, stránky
označené písmenom s., medzi číslicami pomlčka, bodka)
LEHNER, M.:
Verbruhungen and Verbrennungen im Kindersalter, Dtsch. Krakenpflg. Ztsch., 45,
1992, č.11, s.772-777
Odkaz na
citáciu
Od bibliografickej citácie sa odlišuje odkaz na citáciu. Rozumie sa
pod ním odvolanie sa na citáciu v texte uvedenej na inom mieste – pod
čiarou, alebo v zozname literatúry na konci kapitoly, knihy, článku a pod.
Citáciu možno umiestniť: na konci
textu – článku – v poznámke pod čiarou kapitol, alebo celej publikácie
-
priamo v texte
-
čiastočne v texte a čiastočne pod čiarou
Spôsob umiestnenia citácie musí
byť v tej istej publikácii jednotný!
Ak sa neuvádza citácia priamo v texte, použije sa odkaz na citáciu,
ktorý má dve základné formy:
a)
poradové číslo, pod ktorým sa uvádza citácia pod čiarou, alebo v zozname
literatúry na konci textu či práce
b)
priezvisko autora (autorov) a rok vydania, pričom sa rok vydania a meno
autora podľa kontextu
oddeľuje od ostatného textu zátvorkou (STRNOVÁ, 1992)
Ak sa tá istá publikácia cituje bezprostredne za sebou viackrát,
namiesto opakovania celej citácie možno použiť výraz „tamtiež“ doplneného
číslom stránky.
Citáty sú doslovné reprodukcie cudzieho textu. Citáty sa dávajú do
úvodzoviek a nič sa z nič nemôže vynechať alebo zmeniť. Používajú
sa vtedy, ak vyjadrujú určitú myšlienku tak jasne, že to už jasnejšie
povedať nie je možné, ak prispievajú k výstižnej formulácii záverov
alebo zovšeobecnenia určitej myšlienky.
Parafrázovanie je voľnejšie
reprodukovanie myšlienky, ktoré nesmie skresliť zmysel myšlienky. Pri každej
citácii, parafrázovaní je potrebné uviesť prameň, pretože v opačnom
prípade ide o krádež.
AKO
ZAUJAŤ FORMOU PRÁCE
Okrem súťaže Stredoškolskej odbornej činnosti je málo pravdepodobné,
že ak sa s prácou dostanete kamkoľvek, ľudia si ju budú čítať celú.
Čím viac ich však zaujme, tým viac času jej budú venovať. Pre úspech práce
je nevyhnutné, aby sa dôležité a zaujímavé informácie nachádzali na
správnom mieste a v správnej forme.
Väčšina ľudí pri prezeraní práce
postupuje nasledovne:
a)
najprv zachytí názov a cieľ práce. Po ňom si ihneď začne
prezerať fotodokumentáciu, grafy
a nakoniec tabuľky a nákresy v prílohách
b)
na ich základe začne hľadať vysvetľujúce informácie v abstrakte
c)
až potom si začne čítať úvod, záver a metodiku, výsledky a nakoniec
ostatné časti práce
d)
v prípade, že práca je zameraná na praktický výrobok zaujme
predovšetkým vonkajším vzhľadom a designom
FORMÁLNA
ÚPRAVA PRÁCE
Práca Stredoškolskej odbornej činnosti sa píše na biely papier formátu
A4. Práca má byť zviazaná rozoberateľnou väzbou (napr. hrebeňovou), aby
ju bolo možné v budúcnosti doplniť alebo opraviť a aby sa dala v prípade
potreby voľne kopírovať. Práca nemá byť písaná obojstranne. Kvôli väzbe
sa doporučuje o niečo väčší ľavý okraj.
Štandardné písmo má veľkosť 12. Väčšie alebo zvýraznené písmo
sa používa iba na označenie jednotlivých častí a kapitol. Latinské názvy
by sa mali písať kurzívou. Zaužívané a normou stanovené riadkovanie
je 2.
Text je potrebné rozčleňovať nadpismi a odstavcami. Nová
kapitola (nie podkapitola) sa začína spravidla písať na novú stranu. Prílohy
sú oddelené samostatným listom a nápisom Prílohy.
Každá strana okrem titulnej a čestného prehlásenia je označená
číslom. Práca má byť pravopisne bezchybná a terminologicky správna.
KDE
SA ROBIA NAJČASTEJŠIE CHYBY
V písomnej práci
-
záver je filozofický, prípadne nesúvisí s problémom
riešeným prácou
-
z trojrozmerných grafov sa nedajú vyčítať
objektívne informácie
-
teoretická časť je príliš podrobná a tvorí
podstatu práce
-
pri fotografiách nie je uvedený autor alebo
zdroj, prípadne nemajú ani nadpis, nesúvisia s prácou
-
pravopisné chyby
-
citácia v texte
Pri obhajobách
-
príliš dlhá videoprojekcia
-
zdĺhavé opakovanie teórie uvedenej v práci
-
príliš stručné, alebo naopak príliš dlhé (a
nie priame) odpovede na otázky komisie
-
nevyzdvihovanie podielu vlastnej práce
OBHAJOBY
PRÁCE
Prehliadky prác Stredoškolskej odbornej činnosti sa uskutočňujú
formou verejnej obhajoby pred odbornou komisiou. Obhajoby sú neoddeliteľnou súčasťou
prehliadok Stredoškolskej odbornej činnosti. Bez obhajoby nie je možný
postup do vyšších kôl.
Obhajoba sa skladá z dvoch častí
a) Vlastná obhajoba autora, resp. povereného člena autorského kolektívu,
v ktorom komisiu i prítomných stručne
zoznámi s obsahom práce,
s jeho cieľom, postupom a výsledkami riešenia (prečo prácu robil
a k čomu sa
dopracoval, čo sa mu podľa jeho názoru podarilo, či
je možné výsledky prakticky využiť a pod.)
V školských a vyšších prehliadkach sa podľa pokynov
organizátorov môže zúčastniť i celý autorský kolektív, čo v celoštátnej
prehliadke nie je možné.
Prácu je potrebné predniesť zrozumiteľným jazykom, vybrať z nej
podstatné časti tak, aby sa neprekročil časový limit a pritom bol
poskytnutý jasný a zaujímavý obraz o výskume a jeho výsledkoch.
Je dôležité správne odhadnúť čas.
Keď sa začne zoširoka, môže sa stať, že sa nedostane k výsledkom,
ktoré sú podstatné.
Doporučená doba prezentácie vlastnej práce
je 5 – 10 minút.
b) Diskusia, pri ktorej autor odpovedá na otázky odbornej hodnotiacej
komisie, prípadne ostatných prítomných.
Celková
obhajoba je asi 20 minút.
SÚŤAŽNÉ
ODBORY
01 Informatika
02 Matematika
a fyzika
03 Geografia,
chémia a potravinárstvo
04 Biológia,
geológia
05 Stavebníctvo,
architektúra a priemyselný dizajn
06 Zdravotníctvo
07 Ekológia,
poľnohospodárstvo, lesné a vodné hospodárstvo
08 Politológia,
právne vedy a EÚ
09 Strojárstvo,
hutníctvo a doprava
10 Voľný čas
11
Elektrotechnika, elektronika a energetika
12
Mikroprocesorová, výpočtová a telekomunikačná technika
13 História
14 Učebné
pomôcky
15 Ekonomika a riadenie
16 Kultúra,
umenie, umelecká a odevná tvorba
17 Pedagogika,
psychológia a sociológia
VZOR
OBALU
STREDOŠKOLSKÁ
ODBORNÁ ČINNOSŤ
č.
odboru:
NÁZOV
PRÁCE
Školský
rok
Meno a priezvisko
|
VZOR
PRIHLÁŠKY
Prihláška
do prehliadky
Stredoškolskej
odbornej činnosti
Číslo
odboru
|
|
Názov
oboru
|
Šk. rok
|
Názov práce:
Autor: 1) Meno a priezvisko:
Adresa:
(obhajuje)
Dátum narod.:
Tel.č. domov:
OP: Ročník:
Škola:
Jazyk. znalosti
Okres:
aktív.:
pasív.:
Kraj:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Spoluautori:
2) Meno a priezvisko:
Adresa:
Dátum narod.:
Tel.č.
domov:
OP:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) Meno a priezvisko:
Adresa:
Dátum narod.:
Tel.č. domov:
OP:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Konzultant: Meno a priezvisko:
Adresa:
Pracovisko:
Požiadavky na audiovizuálnu techniku:
Krátky popis práce:
I. Hodnotenie v školskom kole:
Dátum:
Predseda komisie:
II. Hodnotenie v regionálnom kole:
Dátum:
Predseda komisie:
III. Hodnotenie v krajskom kole:
Dátum:
Predseda komisie:
|
|
ZÁVER
Motto:
„
Vzdelanie má horké korienky,
ale
sladké ovocie „
Aristoteles
Ak chceme zberať dobrú úrodu v tomto
obrovskom sade mladých ľudí – vzdelávajme ich!
Stredoškolská odborná činnosť je súťaž
pre všetkých, ktorí chcú rozvíjať vlastné nápady, realizovať ich, mať
presný postreh, prichádzať na jadro veci, skúšať, zlepšovať všetko, čo
je dôležité, získavať zmysel pre tajomstvá všedného dňa.
Podporujme v nich túžbu po
vzdelaní – veď vzdelávať ducha je práve tak potrebné, ako živiť telo.
Podporujme v nich túžbu po múdrosti – veď múdry človek vie
čerpať nielen um, ale aj dobro od všetkých a zo všetkého.
Podporujme v nich lásku ku knihám – veď knihy sú pre ľudí tým,
čím sú pre vtákov krídla.
Zúročením týchto snáh je budovanie mozgového potenciálu, ktorý je
zárukou našej budúcnosti.
|